Uloga finansijskog konsultanta za poslovanje firme
Finansijski konsultanti igraju ključnu ulogu u uspešnom poslovanju firme. Oni pružaju stručne savete i analize koje pomažu firmama da donesu informisane odluke, optimizuju svoje finansijske resurse i ostvare dugoročne ciljeve. Konsultanti analiziraju i, po potrebi, koriguju finansijske izveštaje, identifikuju rizike i prilike u poslovanju i investicijama, te preporučuju strategije za unapređenje profitabilnosti, efikasnosti i proceduralnih aktivnosti. Bitna stvar koju konsultanti treba da ostvare u saradnji sa kompanijama je uspostavljanje procedura koje mnoga mala i srednja preduzeća nisu implementirala u svojim sistemima, a od velikog su značaja za prosperitet i napredak u poslovanju.
Posebnu ulogu koju finansijski konsultanti pružaju kompanijama je ostvarivanje uspešne saradnje sa bankama. U ovo doba je teško ostvarivo napraviti ozbiljan rast u poslovanju i napredak bez podrške banaka. To nužno ne mora da znači kroz kreditiranje, već i kroz transakcione račune, garancije, pa i depozite sa kojim se višak sredstava iskorišćava za dodatni prihod. Svaki rast je potrebno finansirati, a u zavisnosti od delatnosti firme najbolji način je preko kredita banaka, jer je sopstveni kapital najvredniji, pa je zato opšte mišljenje u finansijskim krugovima da je najbolje „tuđim“ novcem finansirati investicije i ulaganja, a svoj novac čuvati kao rezervu. Svaki kredit ima cenu koštanja, ali je tu bitna uloga finansijskog konsultanta koji može napraviti obračun i strategiju investiranja kako bi se cena kamata i kreditiranja bilo manja od očekivane dobiti od tog ulaganja.
Pored kreditiranja koji najznačajniji i najzastupljeniji bankarski proizvod u poslovanju kompanija, finansijski konsultanti treba da isprate i ostale proizvode banaka koji imaju uticaj na poslovanje. Određene firme svoje poslovanje zasnivaju na učestvovanju na tenderima, pa je za njih od izuzetnog značaja da im bankarske garancije budu brzo dostupne. Konsultanti imaju zadatak da sa bankama dogovore okvire i limite od kojih zavisi brzina realizacije celog procesa izdavanja garancija, a ujedno i da se pobrinu da troškovi koji prate izdavanje garancija budu što niži kako bi u što manjoj meri uticali na profitabilnost posla zbog kojih se i potražila garancija. Cene platnog prometa (dinarskog i deviznog) su takođe teme o kojima finansijski konsultanti u ime kompanija koje zastupaju mogu da pregovaraju kako bi svojim klijentima obezbedili što bolje uslove.
Pored banaka, konsultanti imaju i ulogu u pronalaženju drugih vidova finansiranja, poput prijavljivanja na javne pozive domaćih i inostranih fondova. Njihovi zadaci se ogledaju u tome da pripreme biznis planove, sakupe svu dokumentaciju, konsultuju se sa agencijama i ustanovama koji te fondove realiziju i na kraju isprate ceo proces finansiranja. Postoje dva načina finansiranja preko tih vrsta fondova. Prvi način je kreditiranjem uz povoljne kamate, što je uglavnom povezano sa bankama i realizuju se preko kreditne politike banaka. Drugi način je uz odobravanja bespovratnih sredstva u određenom procentu investicije. Ceo taj to proces je uglavnom dosta kompleksan, pa zbog toga vlasnici i direktori preduzeća vrlo često nemaju vremena da se tome posvete, a da ne bi propuštali takve prilike, odlučuju se da angažuju konsultante.
Planiranje i Strategija
Finansijski konsultanti pomažu firmama da razviju dugoročne strategije i planove koji su usklađeni sa njihovim poslovnim ciljevima. Oni analiziraju tržišne trendove, konkurenciju i unutrašnje finansijske performanse firme kako bi razvili prilagođene planove koji maksimiziraju rast i minimiziraju rizike. Pored toga analiziraju i projektuju „cash flow“ (tok novca), odnosno očekivani priliv i odliv tokom godine.
Za svaku kratkoročnu i dugoročnu strategiju je bitno planirati kretanje novca, jer se prihodovanje i realan priliv često dosta razlikuju. Zbog toga je uloga konsultanta velika, jer vlasnicima preduzeća obezbedi realnu sliku prilikom formiranja planova, budžeta za sledeću godinu, projektovanja investicija i svih ostalih strateških ciljeva koje je zadao. Prilikom tih analiza se u kalkulacije dodaju očekivani prilivi, redovni i mogući vanredni troškovi, PDV, porezi, kao i ostali parametri koji mogu uticati na projektovanje svih benefita, a i poteškoća u poslovanju i zadatim planovima.
Upravljanje rizicima
Konsultanti pomažu firmama da identifikuju i upravljaju finansijskim rizicima. Oni nude strategije za diversifikaciju investicija, zaštitu od valutnih fluktuacija i sprovođenje politika osiguranja. Takođe, konsultanti pomažu firmama da se pripreme za nepredviđene situacije i da razviju planove za kontinuitet poslovanja.
Upravljanje rizicima se najviše odslikava prilikom investiranja u poboljšanje proizvodnje ili kvaliteta usluga, uvođenja nove delatnosti u poslovni ciklus ili kupovini osnovnih sredstava. To su procesi koji donose najviše rizika. Ukoliko neko poželi da ubaci novi proizvod, uvede neku povezanu delatnost ili kupi poslovni prostor koji donosi samo trošak (ali i bolju reputaciju i generalnu sliku o preduzeću) mora se suočiti sa određenim rizicima koji mogu promeniti projekciju koja je napravljena pre samih ulaganja. Rizici se odnose na konkurenciju, stanje u državi i promeni zakona, lokalnim samoupravama, kao i razvoju samog tržišta.
Kako se upravlja finansijskim rizicima? Najbitnije stvari kod upravljanja rizicima su dobar plan procesa i pravilno prepoznavanje rizika prilikom planiranja. Da bi se uticaj rizika na ostvarivanje poslovnog procesa bio što manji trebalo bi u osnovi napraviti dobru projekciju isplativosti, načina realizacije i kontrole samog poslovnog procesa koji može biti izložen nekom riziku. Kada se to odradi na dobar način, onda može da se odrede i predvide većina potencijalnih rizika, a samim tim i da se pronađu načini kako da se procesi osiguraju od tih rizika kako ne bi uticali na kontinuitet poslovanja i dalji razvoj.
Poboljšanje efikasnosti
Finansijski konsultanti analiziraju procese i operacije unutar firme kako bi identifikovali oblasti za poboljšanje efikasnosti. Najveći izazovi sa kojima se preduzeća na našem tržištu susreću su neustanovljene procedure koje bi jasno prikazivale sve poslovne procese. Sa jasnim procedurama finansijski konsultant može analizama da utiče na optimizaciju troškova i bolju finansijsku kontrolu.
Upravo je optimizaciju troškova jedan od osnovnih zadataka finansijskih konsultanata. Na koji se način ogleda optimizicja troškova? Neki od procesa gde se to najpreciznije može ogledati su unapređenje upravljanja zalihama, analiza i predlaganje strukture zaposlenih, kontrola fiksnih i operativnih troškova, predlaganje alternativnih rešenja za određene troškove, pregovaranje sa bankama o troškovima platnog prometa i kreditiranja itd. Sama optimizacija nije ista za sva preduzeća i zavise od delatnosti, veličine firme, broja zaposlenih, načinu rada, strukturi zaliha i osnovnih sredstava i mnogih drugih faktora.
Sa ovim merama poboljšanja efikasnosti se ujedno i poveća profitabilnost, tako što se povećavaju prihodi usled procedura koje definišu poboljšanje prodaje i smanjuju rashodi usled optimizacije troškova. Povećana profitabilnost, odnosno krajnja dobit, je glavni cilj svakog preduzeća, pa je zbog toga značaj finansijskog konstultanta izuzetno veliki i zbog toga se treba odlučivati na njihovo angažovanje.
Finansijski konsultanti u Srbiji – razvoj brenda i trenutan status
Značaj finansijskih konsultanata se u Srbiji prepoznao tek u poslednjih desetak godina, zbog upliva velikog broja stranih kompanija, IT firmi bez znanja o finansijama, prihvatanja politike „outsourcing“ (prebacivanja dela poslovanja na eksterne saradnike), razvoja porodičnih preduzeća koja nisu adekvatno ispratila razvoj preduzeća i još nekih drugih razloga uglavnom vezanih za promene u društvu i okruženju. Ranije se angažovanje finansijskih konsultanata podrazumevalo samo za velika preduzeća ili strana predstavništva koja su imali potrebu da se određeni deo operacija prebaci na eksternu poziciju.
Treba spomenuti i da je dugo vremena konsultante pratila loša reputacija, jer su se neke osobe predstavljale kao konsultant, a imale su za cilj da prikažu nerealno stanje u firmi kako bi pokušali da izmanipulišu bankama da dobiju kredite. Međutim, danas pojam finansijski konsultant označava da neko poseduje finansijsku pismenost, analitičnost, izražene prezentacione veštine, razvijene strukturu kontakata i pouzdanost.
Ko se obično odluči da se bavi finansijskim konsaltingom? Nije čest slučaj da se neko sa tek završenih studija odluči za ovaj posao, jer mu nedostaje iskustva u radu sa privredom, zakonima i izazovima u pregovaranju sa klijentima, pa je teško pronaći svoje mesto na tržištu. Zbog toga to obično postaju bivši zaposleni u bankama ili revizorskim kućama, jer su oni najviše upoznati sa analizama poslovanja preduzećima i njihovih biznis modela, a takođe su i na izvoru potencijalnih klijenata zbog velikih portofolija u bankama i revizorskim kućama.